Inspiratie | miniblog | 07 mei 2025

De zin en onzin van het notuleren van de vergadering. 

Terugkijkend op 14 jaar notuleren

Vakgenoten weten het wel: Een kort verslag is meer werk dan een lang verslag. Als je alles 'even' uitwerkt schets je een compleet beeld van de bespreking. Groot voordeel is dat je zelf niet steeds hoeft af te wegen wat het belangrijkste was. Maar, ho even.... met een lang verslag bedien je over het algemeen je lezer niet!

Dus begin bij de vraag: Voor wie schrijf ik eigenlijk? Welke behoefte heeft mijn lezer? Denk aan de volgende lezers: Het teamlid dat de vergadering heeft gemist. De achterban. Je overlegpartner aan de andere kant van de tafel. De accountant, die eens per jaar de verslagen opvraagt. Deze lezers lezen allemaal vanuit een ander perspectief en hebben allemaal een andere behoefte. Hoe ga je die uiteenlopende verwachtigen in één verslag beantwoorden?

Wil je sparren over wat voor jouw vergadering het beste werkt?